Z činnosti Komory školských logopédov
Milé kolegyne, kolegovia,dovoľte nám zablahoželať vám všetkým v novom roku veľa zdravia, rodinnej pohody a pracovných úspechov.
Začíname nový rok 2017 a to je čas na bilancovanie uplynulého roka a plánovanie nových cieľov pre rok nasledujúci.
Komora školských logopédov je zatiaľ veľmi mladá, ale má presne stanovený cieľ svojej činnosti, zastupovať a chrániť profesionálne záujmy a práva školských logopédov a prispievať ku skvalitňovaniu ich odbornej úrovne. Z tohto titulu sme v uplynulom roku 2016 podnikli niekoľko aktivít.
- pustili sme webovú stránku Komory školských logopédov (komoraskolskychlogopedov.sk)
- Vytvorili sme logo komory
-
Oslovili sme organizácie :
- Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
- Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
- Metodicko-pedagogické centrum.
- V októbri 2016 sme v spolupráci so Slovenskou asociáciou logopédov pripravili XV. Medzinárodnú konferenciu SAL. Členovia Komory školských logopédov prispeli do obsahového programu konferencie na témy vývinu reči, problematiky dysfluencií, symptomatických porúch reči, čitateľských zručností, naratívnych schopností detí. Prezentovali príspevky so zameraním na diagnostiku zrozumiteľnosti reči, diagnostiku bilingválnych detí s NVR, terapiu foneticko-fonologickej roviny. Doktorka Kapalková a doktorka Laciková sprostredkovali kontakt na zahraničných pozvaných hostí Dr. Wesiersku a profesorku Nicolopoulou.
- V decembri 2016 prebehlo pracovné stretnutie so zástupcami Metodicko-pedagogického centra v Bratislave na tému ďalšieho vzdelávania a prípravy vzdelávacích aktivít pre školských logopédov. Aktuálne má v priebehu akreditačného konania MPC vzdelávací program prípravného atestačného vzdelávania pred prvou atestáciou pre odborných zamestnancov, ktorý bude vhodný aj pre školských logopédov.
- Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu SR bola zaslaná písomná žiadosť o doplnenie Vyhlášky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických a odborných zamestnancov tak, aby pozíciu školského logopéda, odborného zamestnanca mohli vykonávať aj absolventi so staršími typmi štúdia.
- V spolupráci so SAL sme predložili Valnému zhromaždeniu SAL v Tatrách v októbri 2016 návrh na doplnenie štatútu SAL o staršie typy štúdia logopédie ako predpokladu pre členstvo v SAL.
Aké sú plány na nasledujúci rok 2017?
-
Na jar 2017 je naplánovaný pracovný workshop pre školských logopédov v spolupráci
s MPC. Teoretická časť sa bude venovať odborným témam školskej logopédie. Druhá časť
pracovná sa zameria na obsahovú ponuku vzdelávacích programov MPC pre odborného
zamestnanca, školského logopéda. Výsledkom pracovnej diskusie by mal byť obsahový návrh
vzdelávacích programov, o ktoré by školskí logopédi mali záujem. V rámci pracovného
stretnutia by malo byť prerokované:
- vytvorenie viacerých vzdelávacích modulov, vzájomne kombinovateľných na získanie dostatočného počtu kreditov pred prvou atestáciou
- adaptácia tých aktuálnych vzdelávacích programov určených pre pedagogických zamestnancov, ktoré by po úprave boli obsahovo vhodné aj pre školských logopédov.
- V januári 2017 oslovíme Štátny pedagogický ústav s cieľom nadviazania vzájomnej spolupráce.
- V nasledujúcom roku pripravujeme pre našich členov na webovej stránke časť, knižnica s elektronickými odbornými materiálmi vhodnými pre terapiu. Dúfame, že naša ponuka bude inšpiratívna.
- Mgr. Michaele Hrmovej
- Mgr. Svetlane Kapalkovej, PhD.
- Mgr. Hane Lacikovej, PhD.
- PaedDr. Alene Štihovej, PhD.
- Mgr. Alexandre Pyšnej za zabezpečenie vytvorenia loga komory
- Mgr. Veronike Trenčanovej za vytvorenie webovej stránky
- milým kolegyniam z Inštitútu detskej reči za pomoc
- a samozrejme Vám všetkým, ktorí ste sa stali členmi, platíte členské poplatky.
V Trnave, 11.1.2017 Dana Buntová
Logopedická starostlivosť v rezorte školstva
Logopédia je krásnou vedou, pohybujúcou sa na hranici viacerých vedných disciplín (špeciálnej pedagogiky, psychológie, či medicíny, lingvistiky), a to ju predurčuje aj k rozmanitosti v jej využití. Možno to je jeden z dôvodov, prečo sa logopédia študuje vo svete na pedagogických, špeciálnopedagogických, liečebnopedagogických, lekárskych príp. iných fakultách. Veď narušená komunikačná schopnosť (NKS) človeka zasahuje jeho myslenie, prežívanie, sociálne vzťahy, správanie, vnímanie, telesné či psychické zdravie a v konečnom dôsledku i samotnú spoločnosť v ekonomickej oblasti.Samotná viacrozmernosť logopédie, z toho vyplývajúca, predurčuje možnosť uplatnenia logopéda vo viacerých spoločenských rezortoch (zdravotníctva, školstva, práce a sociálnych vecí), tak ako to vidíme nielen na Slovensku ale aj v okolitých štátoch.
Povedomie o logopédoch pracujúcich v rezorte zdravotníctva (klinických logopédoch) je pomerne dobre rozšírené. Aké je však uplatnenie logopéda v rezorte školstva, o tom sa v našich odborných kruhoch hovorí napriek bohatej histórii logopédie v školstve pomerne málo. Pritom v rezorte školstva pracuje takmer 500 logopédov a podmienky ich práce a nevyhnutného ďalšieho vzdelávania sú podrobne rozpracované už takmer 10 rokov.
Pohľad do legislatívy
Slovenské školstvo sa stará o výchovu a vzdelávanie detí od raného veku až po dospelosť, teda po ukočenie prípravy na povolanie a cielene sa venuje aj osobitnej skupine detí, ktoré majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby – do tejto skupiny patria aj deti s NKS.Už od raného veku sa o deti s rizikovým vývinom starajú v rezorte školstva špecialisti – tzv. odborní zamestnanci. K nim patria okrem spomínaného logopéda aj psychológ, špeciálny pedagóg, liečebný pedagóg a sociálny pedagóg. Títo odborní zamestnanci pracujú v rôznych typoch školských zariadení – materských školách, základných školách a školských zariadeniach výchovného poradenstva a prevencie, teda v centrách pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie (CPPPaP) alebo v centrách špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP).
Školská legislatíva jednoznačne vymedzuje v zákone č. 245/2008 Z.z. o výchove vzdelávaní (školský zákon) potrebu logopedickej činnosti v rezorte školstva, a tiež potrebné kvalifikačné predpoklady pre prácu logopéda - teda vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa (vyhláška MŠ SR 437/2009 časť III).
Podobne ako v rezorte zdravotníctva (špecializačná príprava) – má aj logopéd pracujúci v rezorte škostva povinnosť kariérneho vzdelávania, (Zákon č. 317/2009 Z.z) s presne stanovenými pravidlami odborného/ kariérneho rastu a supervízie. V rezorte školstva teda môže pracovať školský logopéd ako:
- začínajúci odborný zamestnanec,
- samostatný odborný zamestnanec,
- odborný zamestnanec s prvou atestáciou,
- odborný zamestnanec s druhou atestáciou,
- odborný zamestnanec špecialista.

Kompetencie školského logopéda
Školský logopéd pracujúci v poradenskom zariadení:- sa podieľa na depistáži detí a žiakov s NKS,
- poskytuje preventívnu logopedickú intervenciu,
- diagnostikuje narušenú komunikačnú schopnosť,
- poskytuje individuálnu alebo skupinovú logopedickú intervenciu,
- vo vzťahu k logopedickej intervencii poskytuje poradenstvo rodičom a pedagógom,
- spolupodieľa sa na rozhodovaní o forme vzdelávania detí a žiakov s NKS (formy začlenenia, integrácie, do MŠ a ZŠ, zaraďovanie detí a žiakov do ŠZŠ),
- vo vzťahu k zaškoleniu detí a žiakov poskytuje poradenstvo rodičom, pedagogickým zamestnancom,
- metodicky usmerňuje pedagogických a odborných zamestnancov v školských zariadeniach,
- spolupracuje a poskytuje poradenstvo iným odborným zamestnancom v ďalších rezortoch (napr. klinický psychológ a logopéd, pediater, neurológ, pedopsychiater, odborníkom z rezortu rodiny, práce a sociálnych vecí).
Aké sú výhody poskytovania logopedickej starostlivosti v rezorte školstva?
Komunikácia sa vyvíja od narodenia a jej vývin prudko napreduje práve v období, keď je dieťa zaradené do predškolského a školského zariadenia. Poskytovanie logopedickej starostlivosti v rezorte školstva je zabezpečované komplexne, čo okrem konkrétneho uplatňovania vyššie uvedených kompetencií školského logopéda zahŕňa aj množstvo iných pozitávnych aspektov, ako sú podľa našich skúseností napríklad:- možnosť spolupráce viacerých logopédov na jednom pracovisku, čo poskytuje priestor pre ich väčšiu špecializáciu pre isté skupiny klientov s NKS podľa diagnóz, prípadne na špecializovaný vek v rámci diagnózy samotnej (napr. zameranie sa na ranú intervenciu, špecifické vývinové poruchy učenia, zameranie sa na incipientnú či fixovanú zajakavosť, PAS a pod.),
- poskytovanie starostlivosti klientom podľa potrieb (možnosť vytvorenia adekvátneho počtu a dĺžky diagnostických a terapeutických stretnutí), bez ohľadu na obmedzenia kladené zdravotnými poisťovňami, prípadne inými ekonomickými činiteľmi,
- prirodzené využívanie tímovej práce logopéda a psychológa, prípadne iných odborných zamestnancov (liečebný pedagóg, sociálny pedagóg, špeciálny pedagóg) „pod jednou strechou“ v poradenskom zariadení, čo umožňuje zvyšovanie efektivity starostlivosti a rozšírenie intervencie do okolia klienta,
- efektívne možnosti nielen individuálnej ale aj skupinovej terapie (školský logopéd má vďaka spôsobu svojej pôsobnosti prirodzený „dosah“ na rovesníkov, skupiny detí s rovnakým druhom NKS, či rodičov svojho klienta),
- možnosť kvalitnej a cielenej ranej depistáže a poskytovania preventívnej a logopedickej intervencie už od narodenia - v poradenských zariadeniach,
- taktiež možnosť poskytovania tzv. ambulantnej starostlivosti mimo pracoviska logopéda, teda poskytovania starostlivosti aj priamo v rodine, v škole, v školskom zariadení a pod.,
- legislatívne určený spôsob komunikácie so školami alebo inými školskými zariadeniami, ktorý pozitívne ovplyvňuje kvalitu života klienta s NKS (napr. možnosť vyjadrovať sa k spôsobu zaškolenia, konzultovanie o záveroch vyšetrenia, následnom nastavovaní cieľov logopedickej intervencie, podpore efektívnych komunikačných stratégii v prostredí klienta, alebo podpora pri tvorbe individuálneho výchovno-vzdelávacieho programu individuálne začleneného žiaka, možnosť úzkej spolupráce medzi školským logopédom v škole a poradni, tiež spomínaná možnosť usmernenia pedagógov a pod.).
Realizácia logopedickej starostlivosti v školstve
Ako je to v našom školskom systéme realizované? Ak spočítame štátne školské zariadenia výchovného poradenstva a prevencie (CPPPaP, CŠPP) a špeciálne výchovné zariadenia (Diagnostické centrá, Liečebno-výchovné sanatória a Reedukačne centrá ) a pridáme 66 súkromných školských zariadení CPPPaP a CŠPP, túto starostlivosť zabezpečuje na Slovensku približne 240 školských logopédov. Ďalších minimálne 246 školských logopédov pracuje na školách pre žiakov so zdravotným znevýhodnením. Teda mimo rezortu zdravotníctva pracuje na Slovensku približne 487 školských logopédov.Odborná práca logopéda v rezorte školstva je náročná, ako vidieť, podlieha jasným pravidlám a kritériám. Uvedomujeme si však, že to čo je „motorom“ mnohých z nás, je najmä láska k povolaniu, ktoré sme si zvolili.
Je pre nás potešením, že vďaka vypracovanému systému logopedickej starostlivosti vo všetkých troch rezortoch (práce, rodiny a sociálny vecí, školstva, zdravotníctva) sa darí pokryť potreby klientov s NKS a školský logopéd má v tomto systéme starostlivosti svoje osobitné a nenahraditeľné miesto.
Vedenie Komory školských logopédov